Foto: Fatemeh Shouli Pour

Yoga og Meditasjon

En tidlig mandagsmorgen, lenge før de fleste studenter setter sin fot på campus, stiller rundt 25-35 studenter og fakultetsarbeidere på Kraft.  Det er tid for en god start på dagen og ikke minst, uken. Gjennom en time, fra klokka 08.00-09.00 hver mandag, er det åpent for alle og enhver til å delta på Yoga og Meditasjon med Lili Leisk . Åpne sinnet og klargjør kroppen for atter en uke, med rolig yoga og stabiliserende meditasjon.

Det er mandag…

Ja, det er mandag morgen. De fleste skyr denne dagen som pesten og nyter alle sjanser de får for å klage om denne delen av uken. Vi skulle jo alle likt å ha helg litt lengre! Ikke minst er det ekstra tungt å stå opp tidlig på en mandag morgen, men skulle du likevel ta utfordringen kan du være en av de heldige som får nyte en time med meditasjon og yoga på Kraft.

Det er Studentrådgivningen og Studentidretten som står bak denne timen. Hensikten er å gi deg teknikker for økt fokus og konsentrasjon i hverdagen. Timen er gratis og du trenger ikke være medlem av Kraft for å delta på denne. Det er bare å tørke slevet fra munnkroken, gni øyene rene fra sovepuss og stille, frisk og tidig.

Bevegelser for alle

Mange synes nok at yoga kan virke avskrekkende – spesielt hvis du forestiller deg at du kommer til å ende opp i en rar, kroppsvridd posisjon som et slangemenneske fra Cirque du Soleil. Fortvil ikke! Yogaen som blir gjennomgått i disse timene er lette øvelser som bygger opp kjernemuskulaturen din og gir et godt blodomløp i kroppen. Jeg tør påstå at Lili Leisk tar deg gjennom et opplegg du kan møte opp utrent og uerfaren på. Det trengs ingen forkunnskaper for å kunne nyte godt av disse timene, føle seg klarere til sinns og få en sterkere og smidigere kropp.

Pust

For alle som har vært innom meditasjon, yoga, pilates o.l., vil du allerede vite at pusteteknikk er viktig for disse øvelsene. Pusten er en essensiell del av yoga og meditasjon – pusten er liv. Gjennom pusten kommer du i kontakt med deg selv. Pusten gir deg også nytt oksygen til hjernen og blodet, noe som er viktig for flittige studenter, spesielt nå når eksamen nærmer seg med stormskritt. Optimal pusting kan også hjelpe deg med å redusere stress, slappe av, sove bedre, mm. Pusteteknikken som blir gjort under timen, er noe som vi kan ta med oss ut i hverdagen og stresset som jager oss alle her.

Meditasjon

Stillesittende meditasjon er nok ikke for alle. Derfor er denne timens fokus på bevegende meditasjon. Altså, du mediterer samtidig som du gjør yoga. Hørtes dette vanskelig ut? Neida, selvfølgelig ikke! Meditasjonen vil gå av seg selv når du fokuserer på å puste riktig samtidig som du også fokuserer på bevegelsene du gjør. Hodet vil bli tømt for alle tanker om arbeidskrav og innleveringer senere i uken, eller daten som gikk nedunder og ned i helgen.

Meditasjon gir alt fra bedre selvinnsikt, mindre stress, bedre konsentrasjonsevne, bedre bearbeiding av tanker og følelser. Hva er det ikke å like her? I dagens samfunn der alt går i et høyt tempo er det viktig å gi seg tid til å «lande», samle tankene og gi seg selv ro til å gjøre nesten ingenting. Nå vil ikke jeg kalle meditasjon ingenting. Det er, tross alt, en forskjell på å meditere og bare slappe av.

Det avsluttes med mat

Yoga- og meditasjonstimen avsluttes med lett servering av kaffe, frukt og frokostblanding. Her har du mulighet til å sitte ned, kanskje treffe noen nye mennesker og nyte en lett frokost før du tar fatt på mandagen for fullt.

Det skal nevnes at timen blir holdt på engelsk, men det skulle forhåpentligvis ikke by på et problem for den gjenge person, da alle instrukser kommer lettfattelig og blir vist av instruktøren.

Som Lili Leisk selv sier om yoga- og meditasjonstimene: «Det er bra for studentene å ta seg et øyeblikk». Så hvorfor ikke ta deg det øyeblikket en tidlig mandagsmorgen på Kraft?

Tekst: Oda Camilla Rykkje

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedintumblrmail