Foto:

Helgekurs med Dayan Qigong

 

Første helgen i april ble det holdt nybegynnerkurs i Qigong og Wild Goose Qigong i Tromsø. Unge så vel som gamle stilte for en helg fylt av ro og god-følelse, masse te-drikking og sol som tittet inn vinduet.  

Tekst:  Oda Camilla Rykkje

 Åpningen av kurset

Vi var rundt 10 nybegynnere på helgens Qigong kurs. Vi stilte spente og oppglødde i Chez Flava sine lokaler, like ved brua.

Vi ble så å si kastet til sjøs med en gang. Etter at introduksjonen var over var det rett i gang med oppvarmingsøvelser. Men dypt vann kom vi ikke på, da disse øvelsene var lette å plukke opp og utøve. Det hele gav en god, velsmakende bit på hva som lå oss i vente de neste timene.

Qigong

Qigong er et tradisjonelt kinesisk helsefremmende treningssystem som fremmer flyten av energi i kroppen. Dette skjer ved at Qigong stimulere og åpner akupunkturpunkter og kanaler, gir slipp på negativ energi og samle positiv energi. Ordet «Qi» betyr energi og «Gong» betyr arbeid, satt sammen får vi «Qigong»; arbeid for energi (energiarbeid).

Bevegelsene i Qigong kombineres med meditasjon. Qigong er avslappende, energigivende og styrkende og kan hjelpe mot mange helseproblemer som muskel-og leddproblemer, hodepine, utmattelse, søvnløshet og ryggsmerter. Qigong kommer originalt fra kina og teknikkene har vært utøvd i flere tusen år.

Balancing Gong og Wild Goose Qigong

Qigong består av flere forskjellige former, som alle har sine ulike egenskaper. I helgen ble det fokusert på Blancing Gong og Wild Goose Qigong:

Den første formen i systemet, Balancing Gong, består av 11 øvelser hvor man jobber med avspenning og holdning. Formen er spesielt bra for rygg, nakke og skuldre. Balancing Gong vil gi deg grunnlaget man trenger for å gå videre til mer avanserte former.

Wild Goose Qigong er en lengre sekvens (det er hele 128 forskjellige øvelser!) av varierte bevegelser. Sammenlignet med Balancing Gong vi jeg påstå at Wild Goose Qigong hadde en bedre flyt over seg. Bevegelsene gled fra en øvelse inn i den neste, og det føltes nesten som en dans som ble ledet av en uhørlig musikk. Sammen med læreren ble vi tatt igjennom de elleve stegen av Balancing Gong på lørdage, mens søndagen var viet til Wild Goose Qigong.

Som med all trening, kan Qigong vise til en rekke helsebringende effekter. For dem som liker flyt og rolige bevegelser vil Qigong absolutt være et alternativ til tredemøller og vektløfting.

Illustration: Gueyang Shanren, Wikimedia Commons
Illustration: Gueyang Shanren, Wikimedia Commons

Stillhet

En av de tingene jeg virkelig nøt under kurset var stillheten. Foruten litt bil-sus i bakgrunnen hadde kurstimene en herlig, avslappet stilhet og ro over seg. Ofte var de eneste lydene vi kunne høre den lette rislingen av klær da alle deltakerne gjorde sine øvelser. Det var med en herlig avslappethet jeg forlot lokalene søndags ettermiddag, og vandret ut i Tromsø sine støyende gater.

Som nevnt over er Qigong også meditasjon. For mange kan det være vanskelig å sitte stille og bare konsentrere seg om pusten. Da kan Qigong være et alternativ. Ikke bare får du beveget kroppen, men du får samtidig klarnet hodet og tankene – du gjør det som kalles bevegende meditasjon.

Videre trening

Hvis du er nybegynnere som ser etter kurs i Qigong, vil det bli holdt et nytt kurs i juni. Da vil en Stormester komme og holde kurs her i Tromsø. Dette er absolutt noe som er verdt å få med seg.

Youtube har også mange videoer som det er mulig å ape etter, men jeg vil personlig anbefale et kurs da dette hjelper til å få rettet opp i eventuelle bevegelser du gjør feil slik at du får maks effekt ut av Qigong.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedintumblrmail